ISL MINGGU 3
TAJUK: JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
TARIKH: 18/01/10-22/01/10
PENGENALAN:
Penggubalan dan pembinaan sesuatu kertas ujian haruslah mengikut spesifikasi ujian
yang telah ditetapkan.
Ujian yang hendak ditadbirkan sebaiknyamewakili keseluruhan sukatan pelajaran dan
perlu dipertimbangkan dengan lebih teliti dan terperinci.
Jadual spesifikasi ujian ini haruslah merangkumi enam komponen yang utama iaitu
pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Ia juga harus ada tiga kriteria penting iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap yang
telah ditetapkan.
Pertimbangan ini dibuat untukmemastikan para pelajar diuji dengan menggunakan
soalan yang relevan dengan sukatan pelajaran/objektif pengajaran.
Pengubalan kertas ujian perlu mengikuti pelbagai proses, termasuk penyediaan JSU,
membuat ujian rintis dan memurnikan item ujian.
Sebelum ujian tersebut ditadbirkan, item-item ujian hendaklah dinilai oleh pakar
mata pelajaran tertentu.
Keseluruhan proses ini boleh membantu untuk memastikan kualiti item ujian dari segi
kebolehpercayaan, kesahan, dan seterusnya, pengukuran yang adil (Hale, 1980).
Menurut Kubiszyn dan Borich (2003), JSU (Test Specification Table) adalah carta dua
hala yang mengaitkan objektif pengajaran dengan kandungan pengajaran.
Lajur carta ini menyenaraikan objektif-objektif pengajaran, sementara baris carta
ini pula menyenaraikan konsep-konsep utama yang diajar dan ingin diukur.
Item-item yang dibina hendaklah merangkumi semua kandungan pengajaran daripada awal
hingga akhir.
Dengan demikian, JSU seharusnya dibina seawal yang mungkin..
Jadual Spesifikasi Ujian (Jsu) - Presentation Transcript
1. OLEH ; ANDREW THOMAS
2. DEFINISI JSU
o Jsu- jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya.
o Rancangan persediaan item / soalan.
o Dikenali juga sebagai “ Test Blue Print” dan “test Specification”
o Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi : paksi “kandungan” (menegak) dan paksi “Aras kemahiran” (melintang”.
3. CIRI-CIRI JSU
Kandungan ujian (topik-topik pelajaran.)
Aras kemahiran yang bergantung dengan taksonomi objektif pendidikan.
Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
Bentuk soalan : objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
Kepayahan/ kesukaran item ( 20%- 80%)
4. KEPENTINGAN JSU
o Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
o Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
o Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
o Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
o Memberi panduan untuk membentuk format ujian.
5.
o sambungan……
o Memberi panduan untuk membentuk soalan.
o Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
o Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
o Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.
6. Jadual 1 :Contoh JSU Bil Bentuk Soalan Objektif Kemahiran Kognitif Bidang/ Topik/Topik Kecil Jam 1 2 3 4 5 6 Jumlah item 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu 5 4
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka dan selepas merdeka
2 2 1.2 Linguistik BM 15 12
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah, Linguistik Diskriptif 1 5 4 1 1 1.3 Fonologi 20 16
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
3 2 1 1
o Fonem segmental
2 2 1 1 1
o Fonem suprasegmental
1 1 Jumlah 40 32
7.
o Sambungan…
o Maklumat daripada contoh tadi memberi gambaran kasar berkaitan aspek yang hendak diuji yang seterusnya memenuhi 4 syarat JPU iaitu :
Ujian tidak dibina sembarangan,
Menimbulkan kepentingan topki dan aras kemahiran yang diuji,
Memberi panduan dan penentu kepada penggubal ujian, dan
Memastikan kesesuaian taburan soalan berdasarkan aras dan kemahiran.
8. Langkah-langkah membina JSU Langkah 1 : Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji Jadual 2 : Senarai tajuk dan masa belajar Bil Tajuk-tajuk Pengajaran dan Pembelajaran Masa Belajar 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu 5
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka, dan selepas merdeka
1.2 Linguistik BM 15
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah , Linguistik, Diskriptif 1.3 Fonologi 20
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
o Fonem segmental
o Fonem suprasegmental
Jumlah 40
9. Langkah II : Tentukan soalan yang akan dibina itu.
o Tentukan soalan yang akan dibina itu.
o Soalan objektif (30 soalan)
o 1 markah bagi 1 item.
o Jumlah soalan bagi setiap topik dikra :
o = Jumlah masa x Jumlah soalan
o Jumlah Masa keseluruhan
10. Langkah III : Tentukan model aras kesukaran item
o JSU biasanya menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom.
o 3 Domain - kognitif, afektif , psikomotor
o Domain Kognitif
o 6. Penilaian Sukar
o 5.Sintesis
o 4.Analisis
o 3.Aplikasi
o 2.Kefahaman
o 1.Pengetahuan Mudah
11.
o Langkah IV
o Apakh jenis ujian yang akan diuji ?
o Ujian objektif
o Ujian struktur
o Ujian esei
o Dan lain-lain
12. Contoh Pengiraan Bilangan Soalan Mengikut Topik Jadual 3 : Bilangan soalan mengikut topik Bil Bidang/Topik/Topik Kecil Masa Belajar Anggaran Jumlah Item Jumlah Item 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa melayu 5 5 x 32 40 4
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka dan selepas merdeka
1.2 Linguistik BM 15 15 x 32 40 12
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah, Linguistik Diskriptif 1.3 Fonologi 20 20 x 32 40 16
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
o Fonem segmental
o Fonem suprasegmental
Jumlah 40 32
13. Langkah V :
o Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
o Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
o Pemarkahan
14. Langkah VII
o Menyatakan mata pelajaran
o Tingkatan
o Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
15. Rumusan
o Dalam penilaian, JSU memainkan peranan yang penting. Individu-individu yang terkaitan dengan ujian seperti calon, pendidik yang mengajar dan ibu bapa mepunyai hak dalam maksud kata sebenarnya menolak sesuatu ujian tersebut jika diragukan kesahannya. Justeru, data-data yang terhasil daripada ujian sedemikian tidak layak digunapakai untuk tujuan pemilihan, pengkelasan atau bimbingan. Konkulsinya, penekanan yang wajar terhadap objektif pembelajara, dan prosedur penilaian perlu dititikberatkan.
16.
o SEKIAN DAN TERIMA KASIH.
http://www.slideshare.net/Sanomikayo/jadual-spesifikasi-ujian-jsu
Friday, January 22, 2010
TAKSONOMI BLOOM DAN DOMAIN KRATHWOL
SL MINGGU 2:
TAJUK TUGASAN:
TAKSONOMI BLOOM DAN DOMAIN KRATHWOHL
TAKSONOMI BLOOM
Taksonomi Bloom (domain kognitif)
-Penilaian berdasarkan pemikiran (kognitif)
-Menekankan domain kognitif
Aspek pengetahuan:Fakta, Teori, Hukum
Tujuan:Membina kebolehan, pemikiran dan pemahaman
Contoh soalan: Beri pendapat....../ menjawab soalan berdasarkan petikan yang telah diberi.
6 peringkat dalam Taksonomi Bloom:
1.Pengetahuan
2.Kefahaman
3.Aplikasi
4.Analisa
5.Sintesis
6.Penilaian
Perhatian: Peringkat-peringkat dalam Taksonomi Bloom tidak semestinya diaplikasikan/diterjemahkan dalam bentuk soalan secara kesemuanya sekaligus tidak kira untuk mana-mana tahap.
PERINGKAT
1.PENGETAHUAN
Tujuan:mengingat semula perkara yang sudah dipelajari tanpa berlaku sebarang perubahan.
Objektif am: mengetahui
Objektif khusus/spesifik: melabelkan, menyatakan, menuliskan, menamakan
Aras pengetahuan:Apa, siapa, bilakah, nyatakan, terangkan
Perhatian: soalan berbentuk negatif (mengandungi perkataan kecuali) tidak boleh melebihi 20% dalam pembinaan soalan.
2.KEFAHAMAN
-Kebolehan memberi penjelasan/ makna sesuatu perkara
-Aras tinggi sedikit daripada peringkat pengetahuan.
Aras:
1.Menterjemahkan isi kepada huraian
2.Memberi tafsiran/ makan sesuatu maklumat.
3.Aras ektrapolasi (tafsiran yang dibuat lebih panjang daripada aras memberi tafsiran)
4.Tafsiran lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan.
Tujuan:
1.Memahami sesuatu
2.Menjelaskan/ menjangka kemungkinan
Objektif am:-Memahami, menjelaskan, menterjemahkan, menelaah
Objektif khusus/spesifik:-Menjelaskan, menerangkan, membezakan, merumuskan, menulis, meringkaskan,
Jenis:Jelaskan, bezakan, bandingkan, ringkaskan, nyatakanContoh: meringkaskan cerita karangan/ perkataan berlawan atau perkataan seerti.
*Apabila kita faham, kita boleh jelaskan
contoh soalan membezakan: kebaikan tinggal di kampung daripada di bandar..
3.APLIKASI
-Penggunaan maklumat
Tujuan:
1. Untuk pengetahuan mujarat (abstrak)
2.Untuk menyelesaikan masalah/ situasi yang abstrak kepada konkrit(maujud)
Objektif am:-Menggunakan, menyelesaikan, menunjukkan.
Objektif khusus/spesifik:-Menggunakan, menyelesaikan, mengira, menghubungkan, mengendalikan.
Jenis: Bagaimana../Berikan..
Aras aplikasi juga menekankan kaedah, prinsip, hukum dan teori.
Contoh soalan: Bagaimanakah pemburu selamat daripada dimakan harimau?
Perbincangan mengenai perkaitan di antara pengujian, pentaksiran, dan penilaian dengan Taksonomi Bloom serta Domain Krahtwol.....
-membantu bagaimana untuk mendapatkan tahap/kemajuan mengikut p&p yang dirancang.
-membina soalan berdasarkan panduan mengikut aras yang telah ditetapkan.
4.ANALISA/ANALISIS
-kebolehan menceritakan dan meyusun perkara yang telah dipelajari kepada beberapa bahagian.
Tujuan:
-menaakul sebab
-meleraikan sesuatu komunikasi kepada beberapa bahagian.
Contoh soalan= Berikan sebab atau faktor.......
Objektif am
-menjelaskan, menilai kerelevenan data, mencerakinkan, menaakul..
Objektif spesifik
-mencerakinkan,mengasingkan, membahagikan, menjelaskan struktur dan organisasi
Contoh soalan= yang manakah tidak menggunakan kata kerja dengan betul
Kosa kata popular
-Bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan, bahagikan, klasifikasikan
-sebab,mengapa, huraikan
-menaakul
-mencerakinkan
5.SINTESIS
-mencantumkan. menghubungkan,mengintegrasikan fakta-fakta atau idea yang berkaitan.
Tujuan
-membentuk sesuatu yang baharu
Objektif am
-menulis karangan, mencadangkan sesuatu pandangan,menghasilkan karya
Objektif spesifik
-menggabungkan, mengubah, mereka cipta, merancangkan, menulis, mencipta
Contoh= diberi perkataan "inisiatif"..maka pelajar hendaklah membuat ayat berdasarkan perkatan tersebut.
Kosa kata popular
-gabungkan, mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan, karangkan
Contoh
-Senaraikan beberapa cara kamu untuk mengatasi masalah itu...
-Huraikan satu perancangan yang boleh membuktikan...
6.PENILAIAN
-menguji kebolehan calon
-membuktikan, menilai, mengesahkan, memberi pendapat sesuatu penyataan dll..
Tujuan
-membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu.
Objektif am
-menimbang nilai, ketekalan dan kecukupan data.
Objektif spesifik
-menilai, membuat pertimbangan.
Jenis
-sejauh mana, nilaikan, apa pendapat kamu.
Contoh= Berikan pendapat...
Kosa kata popular
-nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikan, bandingkan, ulaskan, huraikan, buktikan
Contoh soalan
-Pada pendapat kamu...
-Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program .Bincangkan.
DOMAIN AFEKTIF KRATHWOL (1964)
5 Peringkat
1. Penerimaan
2.Bertindak balas
3.Menilai
4.Organisasi
5.Perwatakan.
PENERIMAAN
1.1.Keinginan dan kesanggupan menerima
-kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang, menghormati kebudayaan berlainan.
1.2. Kesedaran
-Faktor estetik, reka bentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara.
1.3. Perhatian terkawal
-Kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu rangsangan seperti menghayati orang mendeklamasi sajak.
Objektif am
-mendengar dengan berhati-hati
-menunjukkan kesedaran dalamkepentingan pembelajaran
-menunjukkan sensitiviti dalammasalah sosial
-menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan.
-mengambil bahagian dalam aktiviti kelas
H.pembelajaran spesifik
-menyoal, memilih,menghuraikan,mengikut,mengenal pasti, menamakan, menggunakan
2. BERTINDAK BALAS
-kesanggupan bertindak balas terhadap sesuatu perkara/ rangsangan
-mengambil bahagian secara aktif
-pelajar mengambil perhatian dan memberi tindak balas
3 kategori.
1.Persetujuan membalas
-kemahuan dan kesedaran mematuhi peraturan
-kesediaan belajar bersama orang lain.
2.Kesediaan membalas-sifat sukarela
3.Kepuasan membalas-suka/senang apabila jalankan sesuatu p&p
Objektif am/umum
-suruh murid lengkapkan kerja rumah
-mengambil bahagian dalam perbincangan-seronok membantu rakan-lakukan tugas sukarela
Objektif spesifik/khusus
-murid boleh menulsi isi pelajaran (buat karanagn berdasarkan tajuk)
-suruh menjawab soalan
-melafazkan sesuatu, laporkan, nyatakan-main peranan
3.MENILAI
-kebolehan membuat penilaian dan penghargaan terhadap sesuatu benda/t.laku
-menilai berdasarkan penghayatan/1 set nilai spesifik
3 kategori
1. Penerimaan/ keinginan tulis isei yang bernas.
2.Pilihan-usaha memperoleh sesuatu telah dipilih
3.Penglibatan-melibatkan diri dalam perbincangan/ arahan ketua kelas.
Objektif am
-meningkatkan kerjasama
Objketif spesifik
-dapat berbincang dengan rakan
-dapat melaporkan
-dapat mencadangkan nilai-nilai murni.
4.ORGANISASI
Nilai yang diterapkan
-Pelajar boleh aplikasikan nilai dalam kelompok kesan daripada p&p
-Pelajar dapat membezakan nilai penting dan kurang penting
Objektif am:
-Pelajar mampu mereka cipta (baju bergaya yang mempunyai nilai estetika/tradisional)
Objektif spesifik:
-mencipta, membina
Kategori:
-Penanggapan (cipta konsep yang abstrak)
-Organisasi (kebolehan menyatupadukan/ aplikasi nilai yang berkaitan dan membentuk satu sistem).
5 PERWATAKAN
-Perubahan tingkah laku yang positif
Objektif am:
-Mengekalkan nilai-nilai dalam perwatakan
Objektif khusus:
-Disiplin dan mengekalkan nlai-nilai
http://deela-bmm3103pbmsk.blogspot.com/2009/07/taksonomi-bloom-dan-domain-krathwol.html
TAJUK TUGASAN:
TAKSONOMI BLOOM DAN DOMAIN KRATHWOHL
TAKSONOMI BLOOM
Taksonomi Bloom (domain kognitif)
-Penilaian berdasarkan pemikiran (kognitif)
-Menekankan domain kognitif
Aspek pengetahuan:Fakta, Teori, Hukum
Tujuan:Membina kebolehan, pemikiran dan pemahaman
Contoh soalan: Beri pendapat....../ menjawab soalan berdasarkan petikan yang telah diberi.
6 peringkat dalam Taksonomi Bloom:
1.Pengetahuan
2.Kefahaman
3.Aplikasi
4.Analisa
5.Sintesis
6.Penilaian
Perhatian: Peringkat-peringkat dalam Taksonomi Bloom tidak semestinya diaplikasikan/diterjemahkan dalam bentuk soalan secara kesemuanya sekaligus tidak kira untuk mana-mana tahap.
PERINGKAT
1.PENGETAHUAN
Tujuan:mengingat semula perkara yang sudah dipelajari tanpa berlaku sebarang perubahan.
Objektif am: mengetahui
Objektif khusus/spesifik: melabelkan, menyatakan, menuliskan, menamakan
Aras pengetahuan:Apa, siapa, bilakah, nyatakan, terangkan
Perhatian: soalan berbentuk negatif (mengandungi perkataan kecuali) tidak boleh melebihi 20% dalam pembinaan soalan.
2.KEFAHAMAN
-Kebolehan memberi penjelasan/ makna sesuatu perkara
-Aras tinggi sedikit daripada peringkat pengetahuan.
Aras:
1.Menterjemahkan isi kepada huraian
2.Memberi tafsiran/ makan sesuatu maklumat.
3.Aras ektrapolasi (tafsiran yang dibuat lebih panjang daripada aras memberi tafsiran)
4.Tafsiran lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan.
Tujuan:
1.Memahami sesuatu
2.Menjelaskan/ menjangka kemungkinan
Objektif am:-Memahami, menjelaskan, menterjemahkan, menelaah
Objektif khusus/spesifik:-Menjelaskan, menerangkan, membezakan, merumuskan, menulis, meringkaskan,
Jenis:Jelaskan, bezakan, bandingkan, ringkaskan, nyatakanContoh: meringkaskan cerita karangan/ perkataan berlawan atau perkataan seerti.
*Apabila kita faham, kita boleh jelaskan
contoh soalan membezakan: kebaikan tinggal di kampung daripada di bandar..
3.APLIKASI
-Penggunaan maklumat
Tujuan:
1. Untuk pengetahuan mujarat (abstrak)
2.Untuk menyelesaikan masalah/ situasi yang abstrak kepada konkrit(maujud)
Objektif am:-Menggunakan, menyelesaikan, menunjukkan.
Objektif khusus/spesifik:-Menggunakan, menyelesaikan, mengira, menghubungkan, mengendalikan.
Jenis: Bagaimana../Berikan..
Aras aplikasi juga menekankan kaedah, prinsip, hukum dan teori.
Contoh soalan: Bagaimanakah pemburu selamat daripada dimakan harimau?
Perbincangan mengenai perkaitan di antara pengujian, pentaksiran, dan penilaian dengan Taksonomi Bloom serta Domain Krahtwol.....
-membantu bagaimana untuk mendapatkan tahap/kemajuan mengikut p&p yang dirancang.
-membina soalan berdasarkan panduan mengikut aras yang telah ditetapkan.
4.ANALISA/ANALISIS
-kebolehan menceritakan dan meyusun perkara yang telah dipelajari kepada beberapa bahagian.
Tujuan:
-menaakul sebab
-meleraikan sesuatu komunikasi kepada beberapa bahagian.
Contoh soalan= Berikan sebab atau faktor.......
Objektif am
-menjelaskan, menilai kerelevenan data, mencerakinkan, menaakul..
Objektif spesifik
-mencerakinkan,mengasingkan, membahagikan, menjelaskan struktur dan organisasi
Contoh soalan= yang manakah tidak menggunakan kata kerja dengan betul
Kosa kata popular
-Bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan, bahagikan, klasifikasikan
-sebab,mengapa, huraikan
-menaakul
-mencerakinkan
5.SINTESIS
-mencantumkan. menghubungkan,mengintegrasikan fakta-fakta atau idea yang berkaitan.
Tujuan
-membentuk sesuatu yang baharu
Objektif am
-menulis karangan, mencadangkan sesuatu pandangan,menghasilkan karya
Objektif spesifik
-menggabungkan, mengubah, mereka cipta, merancangkan, menulis, mencipta
Contoh= diberi perkataan "inisiatif"..maka pelajar hendaklah membuat ayat berdasarkan perkatan tersebut.
Kosa kata popular
-gabungkan, mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan, karangkan
Contoh
-Senaraikan beberapa cara kamu untuk mengatasi masalah itu...
-Huraikan satu perancangan yang boleh membuktikan...
6.PENILAIAN
-menguji kebolehan calon
-membuktikan, menilai, mengesahkan, memberi pendapat sesuatu penyataan dll..
Tujuan
-membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kriteria tertentu.
Objektif am
-menimbang nilai, ketekalan dan kecukupan data.
Objektif spesifik
-menilai, membuat pertimbangan.
Jenis
-sejauh mana, nilaikan, apa pendapat kamu.
Contoh= Berikan pendapat...
Kosa kata popular
-nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikan, bandingkan, ulaskan, huraikan, buktikan
Contoh soalan
-Pada pendapat kamu...
-Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program .Bincangkan.
DOMAIN AFEKTIF KRATHWOL (1964)
5 Peringkat
1. Penerimaan
2.Bertindak balas
3.Menilai
4.Organisasi
5.Perwatakan.
PENERIMAAN
1.1.Keinginan dan kesanggupan menerima
-kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang, menghormati kebudayaan berlainan.
1.2. Kesedaran
-Faktor estetik, reka bentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara.
1.3. Perhatian terkawal
-Kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu rangsangan seperti menghayati orang mendeklamasi sajak.
Objektif am
-mendengar dengan berhati-hati
-menunjukkan kesedaran dalamkepentingan pembelajaran
-menunjukkan sensitiviti dalammasalah sosial
-menerima perbezaan keturunan dan kebudayaan.
-mengambil bahagian dalam aktiviti kelas
H.pembelajaran spesifik
-menyoal, memilih,menghuraikan,mengikut,mengenal pasti, menamakan, menggunakan
2. BERTINDAK BALAS
-kesanggupan bertindak balas terhadap sesuatu perkara/ rangsangan
-mengambil bahagian secara aktif
-pelajar mengambil perhatian dan memberi tindak balas
3 kategori.
1.Persetujuan membalas
-kemahuan dan kesedaran mematuhi peraturan
-kesediaan belajar bersama orang lain.
2.Kesediaan membalas-sifat sukarela
3.Kepuasan membalas-suka/senang apabila jalankan sesuatu p&p
Objektif am/umum
-suruh murid lengkapkan kerja rumah
-mengambil bahagian dalam perbincangan-seronok membantu rakan-lakukan tugas sukarela
Objektif spesifik/khusus
-murid boleh menulsi isi pelajaran (buat karanagn berdasarkan tajuk)
-suruh menjawab soalan
-melafazkan sesuatu, laporkan, nyatakan-main peranan
3.MENILAI
-kebolehan membuat penilaian dan penghargaan terhadap sesuatu benda/t.laku
-menilai berdasarkan penghayatan/1 set nilai spesifik
3 kategori
1. Penerimaan/ keinginan tulis isei yang bernas.
2.Pilihan-usaha memperoleh sesuatu telah dipilih
3.Penglibatan-melibatkan diri dalam perbincangan/ arahan ketua kelas.
Objektif am
-meningkatkan kerjasama
Objketif spesifik
-dapat berbincang dengan rakan
-dapat melaporkan
-dapat mencadangkan nilai-nilai murni.
4.ORGANISASI
Nilai yang diterapkan
-Pelajar boleh aplikasikan nilai dalam kelompok kesan daripada p&p
-Pelajar dapat membezakan nilai penting dan kurang penting
Objektif am:
-Pelajar mampu mereka cipta (baju bergaya yang mempunyai nilai estetika/tradisional)
Objektif spesifik:
-mencipta, membina
Kategori:
-Penanggapan (cipta konsep yang abstrak)
-Organisasi (kebolehan menyatupadukan/ aplikasi nilai yang berkaitan dan membentuk satu sistem).
5 PERWATAKAN
-Perubahan tingkah laku yang positif
Objektif am:
-Mengekalkan nilai-nilai dalam perwatakan
Objektif khusus:
-Disiplin dan mengekalkan nlai-nilai
http://deela-bmm3103pbmsk.blogspot.com/2009/07/taksonomi-bloom-dan-domain-krathwol.html
Saturday, January 9, 2010
Konsep Pengujian, Pentaksiran dan Penilaian
Konsep Pengujian, Pentaksiran dan Penilaian
PENILAIAN.
Definisi umum;
o Bermaksud ojektif pengajaran perlu dikenal pasti terlebih dahulu sebelum
penentuan pencapaian objektif tersebut dibuat berasaskan pertimbangan terhadap
bukti empirikal.
o Bukti empirikal pencapaian biasanya diperoleh secara pengukuran terhadap
penguasaan pelajar dengan menggunakan alat ukur yang dinamakan ujian.
o Dikumpul secara sistematik berasaskan maklumat sahih, tekal, telus dan boleh
dipertahankan.
o Tanpa bukti empirikal, pertimbangan terhadap pencapaian objektif pengajaran dan
pembelajaran mungkin dibuat berasaskan pendapat iaitu pertimbangan nilai bersifat
subjektif, pincang dan rapuh.
Definisi mengikut tokoh:
Thorndike dan Hagen (1977) dan Kubiszyn dan Borich (1996);
Penilaian :
o Suatu proses membuat keputusan yang sistematik
o Melibatkan pengenalpastian, pemerolehan dan pentafsiran maklumat yang berguna bagi
pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif
pendidikan.
o Pengajaran dan pembelajaran di university:
= Satu proses sistematik untuk menentukan sejauh mana objektif pengajaran dan
pembelajaran di dewan kuliah dan makmal dicapai.
Menurut Stufflebeam (1971) ;
Penilaian :
o proses mengenalpasti, memperoleh dan menyediakan maklumat berguna bagi keputusan
mempertimbangkan pilihan-pilihan yang ada pada kita.
o Menentukan jurang perbezaan antara “apa yang dihasilkan” dengan “apa yang
dihasratkan”.
o Merupakan pertimbangan profesional iaitu proses yang membolehkan seseorang membuat
keputusan.
Dua unsur utama dalam penilaian pendidikan:-
o Kuantifikasi - menggunakan ujian bagi mengukur kewujudan bukti empirikal
penguasaan pelajar dalam sesuatu kursus yang diajar.
o Kualifikasi - menggunakan pertimbangan nilai terhadap bukti empirikal penguasaan
pelajar bagi membuat keputusan sama ada objektif pengajaran dan pembelajaran
dicapai atau tidak.
PENGERTIAN PENTAKSIRAN DAN PENGUKURAN
Definisi pentaksiran
o Pentaksiran adalah suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan
tahap sesuatu ciri atau atribut yang diperolehi seseorang individu.
o Pengukuran merupakan suatu proses kuantifikasi dengan memberi nilai angka kepada
kewujudan sesuatu ciri dan atribut.
Pengertian Pengujian
o Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan
supaya pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar .
o Ujian adalah alat ukur.
= Mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam sesuatu kursus.
= Mengandungi satu set tugasan berdasarkan sesuatu kursus bagi merangsang
pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam kursus berkenaan.
= Tahap penguasaan dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan.
.Tujuan Pengujian Pengajaran dan Pembelajaran
o Untuk menghasilkan bukti yang boleh digunakan bagi membuat penilaian terhadap
pengajaran dan pembelajaran di universiti.
o Bantu para guru menambah baik pengajaran.
o Matlamat diagnosis pengajaran dan pembelajaran.
o Skor ujian digunakan sebagai asas bagi pengredan, pemilihan, penempatan,
kaunseling dan bimbingan pelajar.
RUJUKAN :
1. KONSEP PENTAKSIRAN
http://www.slideshare.net/ibnihakim/2a-konsep-pentaksiran-1180437
2. KONSEP PENGUJIAN, PENGUJIAN & PENILAIAN
http://www.slideshare.net/rikdidik/konsep-pengujian-pentaksiran-dan-penilaian
PENILAIAN.
Definisi umum;
o Bermaksud ojektif pengajaran perlu dikenal pasti terlebih dahulu sebelum
penentuan pencapaian objektif tersebut dibuat berasaskan pertimbangan terhadap
bukti empirikal.
o Bukti empirikal pencapaian biasanya diperoleh secara pengukuran terhadap
penguasaan pelajar dengan menggunakan alat ukur yang dinamakan ujian.
o Dikumpul secara sistematik berasaskan maklumat sahih, tekal, telus dan boleh
dipertahankan.
o Tanpa bukti empirikal, pertimbangan terhadap pencapaian objektif pengajaran dan
pembelajaran mungkin dibuat berasaskan pendapat iaitu pertimbangan nilai bersifat
subjektif, pincang dan rapuh.
Definisi mengikut tokoh:
Thorndike dan Hagen (1977) dan Kubiszyn dan Borich (1996);
Penilaian :
o Suatu proses membuat keputusan yang sistematik
o Melibatkan pengenalpastian, pemerolehan dan pentafsiran maklumat yang berguna bagi
pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif
pendidikan.
o Pengajaran dan pembelajaran di university:
= Satu proses sistematik untuk menentukan sejauh mana objektif pengajaran dan
pembelajaran di dewan kuliah dan makmal dicapai.
Menurut Stufflebeam (1971) ;
Penilaian :
o proses mengenalpasti, memperoleh dan menyediakan maklumat berguna bagi keputusan
mempertimbangkan pilihan-pilihan yang ada pada kita.
o Menentukan jurang perbezaan antara “apa yang dihasilkan” dengan “apa yang
dihasratkan”.
o Merupakan pertimbangan profesional iaitu proses yang membolehkan seseorang membuat
keputusan.
Dua unsur utama dalam penilaian pendidikan:-
o Kuantifikasi - menggunakan ujian bagi mengukur kewujudan bukti empirikal
penguasaan pelajar dalam sesuatu kursus yang diajar.
o Kualifikasi - menggunakan pertimbangan nilai terhadap bukti empirikal penguasaan
pelajar bagi membuat keputusan sama ada objektif pengajaran dan pembelajaran
dicapai atau tidak.
PENGERTIAN PENTAKSIRAN DAN PENGUKURAN
Definisi pentaksiran
o Pentaksiran adalah suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan
tahap sesuatu ciri atau atribut yang diperolehi seseorang individu.
o Pengukuran merupakan suatu proses kuantifikasi dengan memberi nilai angka kepada
kewujudan sesuatu ciri dan atribut.
Pengertian Pengujian
o Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan
supaya pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar .
o Ujian adalah alat ukur.
= Mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam sesuatu kursus.
= Mengandungi satu set tugasan berdasarkan sesuatu kursus bagi merangsang
pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam kursus berkenaan.
= Tahap penguasaan dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan.
.Tujuan Pengujian Pengajaran dan Pembelajaran
o Untuk menghasilkan bukti yang boleh digunakan bagi membuat penilaian terhadap
pengajaran dan pembelajaran di universiti.
o Bantu para guru menambah baik pengajaran.
o Matlamat diagnosis pengajaran dan pembelajaran.
o Skor ujian digunakan sebagai asas bagi pengredan, pemilihan, penempatan,
kaunseling dan bimbingan pelajar.
RUJUKAN :
1. KONSEP PENTAKSIRAN
http://www.slideshare.net/ibnihakim/2a-konsep-pentaksiran-1180437
2. KONSEP PENGUJIAN, PENGUJIAN & PENILAIAN
http://www.slideshare.net/rikdidik/konsep-pengujian-pentaksiran-dan-penilaian
Subscribe to:
Posts (Atom)