ISL MINGGU 3
TAJUK: JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
TARIKH: 18/01/10-22/01/10
PENGENALAN:
Penggubalan dan pembinaan sesuatu kertas ujian haruslah mengikut spesifikasi ujian
yang telah ditetapkan.
Ujian yang hendak ditadbirkan sebaiknyamewakili keseluruhan sukatan pelajaran dan
perlu dipertimbangkan dengan lebih teliti dan terperinci.
Jadual spesifikasi ujian ini haruslah merangkumi enam komponen yang utama iaitu
pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis, sintesis dan penilaian.
Ia juga harus ada tiga kriteria penting iaitu pengetahuan, kemahiran dan sikap yang
telah ditetapkan.
Pertimbangan ini dibuat untukmemastikan para pelajar diuji dengan menggunakan
soalan yang relevan dengan sukatan pelajaran/objektif pengajaran.
Pengubalan kertas ujian perlu mengikuti pelbagai proses, termasuk penyediaan JSU,
membuat ujian rintis dan memurnikan item ujian.
Sebelum ujian tersebut ditadbirkan, item-item ujian hendaklah dinilai oleh pakar
mata pelajaran tertentu.
Keseluruhan proses ini boleh membantu untuk memastikan kualiti item ujian dari segi
kebolehpercayaan, kesahan, dan seterusnya, pengukuran yang adil (Hale, 1980).
Menurut Kubiszyn dan Borich (2003), JSU (Test Specification Table) adalah carta dua
hala yang mengaitkan objektif pengajaran dengan kandungan pengajaran.
Lajur carta ini menyenaraikan objektif-objektif pengajaran, sementara baris carta
ini pula menyenaraikan konsep-konsep utama yang diajar dan ingin diukur.
Item-item yang dibina hendaklah merangkumi semua kandungan pengajaran daripada awal
hingga akhir.
Dengan demikian, JSU seharusnya dibina seawal yang mungkin..
Jadual Spesifikasi Ujian (Jsu) - Presentation Transcript
1. OLEH ; ANDREW THOMAS
2. DEFINISI JSU
o Jsu- jadual yang menggambarkan ciri sesuatu ujian dari segi kandungannya.
o Rancangan persediaan item / soalan.
o Dikenali juga sebagai “ Test Blue Print” dan “test Specification”
o Merupakan matrik yang terdiri daripada 2 paksi : paksi “kandungan” (menegak) dan paksi “Aras kemahiran” (melintang”.
3. CIRI-CIRI JSU
Kandungan ujian (topik-topik pelajaran.)
Aras kemahiran yang bergantung dengan taksonomi objektif pendidikan.
Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan tempoh masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
Bentuk soalan : objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
Kepayahan/ kesukaran item ( 20%- 80%)
4. KEPENTINGAN JSU
o Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
o Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
o Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
o Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
o Memberi panduan untuk membentuk format ujian.
5.
o sambungan……
o Memberi panduan untuk membentuk soalan.
o Menstabilkan taraf serta aras kesukaran ujian dari setahun ke setahun.
o Mengambil kira bilangan masa yang diperuntukkan untuk sesuatu topik.
o Membolehkan perbandingan dibuat antara satu ujian dengan ujian yang lain.
6. Jadual 1 :Contoh JSU Bil Bentuk Soalan Objektif Kemahiran Kognitif Bidang/ Topik/Topik Kecil Jam 1 2 3 4 5 6 Jumlah item 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu 5 4
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka dan selepas merdeka
2 2 1.2 Linguistik BM 15 12
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah, Linguistik Diskriptif 1 5 4 1 1 1.3 Fonologi 20 16
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
3 2 1 1
o Fonem segmental
2 2 1 1 1
o Fonem suprasegmental
1 1 Jumlah 40 32
7.
o Sambungan…
o Maklumat daripada contoh tadi memberi gambaran kasar berkaitan aspek yang hendak diuji yang seterusnya memenuhi 4 syarat JPU iaitu :
Ujian tidak dibina sembarangan,
Menimbulkan kepentingan topki dan aras kemahiran yang diuji,
Memberi panduan dan penentu kepada penggubal ujian, dan
Memastikan kesesuaian taburan soalan berdasarkan aras dan kemahiran.
8. Langkah-langkah membina JSU Langkah 1 : Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji Jadual 2 : Senarai tajuk dan masa belajar Bil Tajuk-tajuk Pengajaran dan Pembelajaran Masa Belajar 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa Melayu 5
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka, dan selepas merdeka
1.2 Linguistik BM 15
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah , Linguistik, Diskriptif 1.3 Fonologi 20
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
o Fonem segmental
o Fonem suprasegmental
Jumlah 40
9. Langkah II : Tentukan soalan yang akan dibina itu.
o Tentukan soalan yang akan dibina itu.
o Soalan objektif (30 soalan)
o 1 markah bagi 1 item.
o Jumlah soalan bagi setiap topik dikra :
o = Jumlah masa x Jumlah soalan
o Jumlah Masa keseluruhan
10. Langkah III : Tentukan model aras kesukaran item
o JSU biasanya menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom.
o 3 Domain - kognitif, afektif , psikomotor
o Domain Kognitif
o 6. Penilaian Sukar
o 5.Sintesis
o 4.Analisis
o 3.Aplikasi
o 2.Kefahaman
o 1.Pengetahuan Mudah
11.
o Langkah IV
o Apakh jenis ujian yang akan diuji ?
o Ujian objektif
o Ujian struktur
o Ujian esei
o Dan lain-lain
12. Contoh Pengiraan Bilangan Soalan Mengikut Topik Jadual 3 : Bilangan soalan mengikut topik Bil Bidang/Topik/Topik Kecil Masa Belajar Anggaran Jumlah Item Jumlah Item 1.1 Sejarah Perkembangan Bahasa melayu 5 5 x 32 40 4
o Asal usul BM, BM sebelum merdeka dan selepas merdeka
1.2 Linguistik BM 15 15 x 32 40 12
o Pengenalan linguistik
Definisi, Sejarah, Linguistik Diskriptif 1.3 Fonologi 20 20 x 32 40 16
o Definisi, alat artikulasi, cara penghasilan
o Fonem segmental
o Fonem suprasegmental
Jumlah 40 32
13. Langkah V :
o Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
o Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
o Pemarkahan
14. Langkah VII
o Menyatakan mata pelajaran
o Tingkatan
o Susunan nombor soalan mengikut tajuk.
15. Rumusan
o Dalam penilaian, JSU memainkan peranan yang penting. Individu-individu yang terkaitan dengan ujian seperti calon, pendidik yang mengajar dan ibu bapa mepunyai hak dalam maksud kata sebenarnya menolak sesuatu ujian tersebut jika diragukan kesahannya. Justeru, data-data yang terhasil daripada ujian sedemikian tidak layak digunapakai untuk tujuan pemilihan, pengkelasan atau bimbingan. Konkulsinya, penekanan yang wajar terhadap objektif pembelajara, dan prosedur penilaian perlu dititikberatkan.
16.
o SEKIAN DAN TERIMA KASIH.
http://www.slideshare.net/Sanomikayo/jadual-spesifikasi-ujian-jsu
Friday, January 22, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment