Konsep Pengujian, Pentaksiran dan Penilaian
PENILAIAN.
Definisi umum;
o Bermaksud ojektif pengajaran perlu dikenal pasti terlebih dahulu sebelum
penentuan pencapaian objektif tersebut dibuat berasaskan pertimbangan terhadap
bukti empirikal.
o Bukti empirikal pencapaian biasanya diperoleh secara pengukuran terhadap
penguasaan pelajar dengan menggunakan alat ukur yang dinamakan ujian.
o Dikumpul secara sistematik berasaskan maklumat sahih, tekal, telus dan boleh
dipertahankan.
o Tanpa bukti empirikal, pertimbangan terhadap pencapaian objektif pengajaran dan
pembelajaran mungkin dibuat berasaskan pendapat iaitu pertimbangan nilai bersifat
subjektif, pincang dan rapuh.
Definisi mengikut tokoh:
Thorndike dan Hagen (1977) dan Kubiszyn dan Borich (1996);
Penilaian :
o Suatu proses membuat keputusan yang sistematik
o Melibatkan pengenalpastian, pemerolehan dan pentafsiran maklumat yang berguna bagi
pertimbangan pilihan-pilihan keputusan berasaskan kepada sesuatu objektif
pendidikan.
o Pengajaran dan pembelajaran di university:
= Satu proses sistematik untuk menentukan sejauh mana objektif pengajaran dan
pembelajaran di dewan kuliah dan makmal dicapai.
Menurut Stufflebeam (1971) ;
Penilaian :
o proses mengenalpasti, memperoleh dan menyediakan maklumat berguna bagi keputusan
mempertimbangkan pilihan-pilihan yang ada pada kita.
o Menentukan jurang perbezaan antara “apa yang dihasilkan” dengan “apa yang
dihasratkan”.
o Merupakan pertimbangan profesional iaitu proses yang membolehkan seseorang membuat
keputusan.
Dua unsur utama dalam penilaian pendidikan:-
o Kuantifikasi - menggunakan ujian bagi mengukur kewujudan bukti empirikal
penguasaan pelajar dalam sesuatu kursus yang diajar.
o Kualifikasi - menggunakan pertimbangan nilai terhadap bukti empirikal penguasaan
pelajar bagi membuat keputusan sama ada objektif pengajaran dan pembelajaran
dicapai atau tidak.
PENGERTIAN PENTAKSIRAN DAN PENGUKURAN
Definisi pentaksiran
o Pentaksiran adalah suatu proses yang meliputi pelbagai kaedah untuk menentukan
tahap sesuatu ciri atau atribut yang diperolehi seseorang individu.
o Pengukuran merupakan suatu proses kuantifikasi dengan memberi nilai angka kepada
kewujudan sesuatu ciri dan atribut.
Pengertian Pengujian
o Pengujian merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan
supaya pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar .
o Ujian adalah alat ukur.
= Mengukur ‘penguasaan’ pelajar dalam sesuatu kursus.
= Mengandungi satu set tugasan berdasarkan sesuatu kursus bagi merangsang
pelajar untuk ‘menunjukkan’ tahap penguasaan mereka dalam kursus berkenaan.
= Tahap penguasaan dikuantifikasikan dengan memberi skor kepada jawapan.
.Tujuan Pengujian Pengajaran dan Pembelajaran
o Untuk menghasilkan bukti yang boleh digunakan bagi membuat penilaian terhadap
pengajaran dan pembelajaran di universiti.
o Bantu para guru menambah baik pengajaran.
o Matlamat diagnosis pengajaran dan pembelajaran.
o Skor ujian digunakan sebagai asas bagi pengredan, pemilihan, penempatan,
kaunseling dan bimbingan pelajar.
RUJUKAN :
1. KONSEP PENTAKSIRAN
http://www.slideshare.net/ibnihakim/2a-konsep-pentaksiran-1180437
2. KONSEP PENGUJIAN, PENGUJIAN & PENILAIAN
http://www.slideshare.net/rikdidik/konsep-pengujian-pentaksiran-dan-penilaian
Saturday, January 9, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment